דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אבא חלפתא (ובניו גם) 

מאת    [ 07/09/2011 ]

מילים במאמר: 987   [ נצפה 2787 פעמים ]


אבא חלפתא היה כנראה איש גדל מידות ורב עלילה. גם בניו מן הסתם, אלא אם הסתופפו בצילו רק משום שמו הגדול.וכיצד יודעין? שהרי אפילו עוברים אצלו בורים ועמי ארצות, שאינם מבדילים בין תנא לאמורא ובין גאון לסבוראי והם משולים לתינוקות שנשבו בין הגויים - חפים מכל דבר תורה ועושים לשון קודש שבפיהם פלסתר; אפילו הם, מכירים מייד שאיש גדול ונשוא פנים היה אותו אבא חלפתא לפי העץ המתמר מעל ציון קברו, שיש מעט עצים בארצנו אשר אמירם מגיע כה קרוב לשמיים כמו זה.


אלון התבור עצום הממדים עומד שם מן הסתם דורות רבים, לא בהכרח מימיו של אבא חלפתא ואף לא מימי בניו שמעון ויוסי, אך ללא ספק רבים ימי חייו כימיהם של גורי האר"י הקדוש מצפת שאני חושד בהם חשד אמיתי, כאילו הם האחראים למופע הפגאני המופלא בלב הגליל.


זה דורות שבכל המזרח הקדום מקדשים עצים ואבנים, מעיינות והרים; ולא שאנו, בני העם הנבחר, שונים מן הכלל הזה. נהפוך הוא. אבותינו הקדמונים צווו להציג אבנים גדולות במקומות שונים כמו שכם וחברון ובית אל, אירועים מקודשים נתארעו בראשי הרים כגריזים ועיבל ומוריה, אלה גדולה קודשה בשכם, אלון בצעננים, אלון מורה בלב השומרון וכיו"ב עצים עתירי כבוד הונצחו בספר הספרים, כמקומות שבהם כובד האל, ולמצער הריח בהם את הניחוח שהיתמר מבשר הקרבנות והזבחים, השלמים והעולות ולעתים אפילו התרחשו בהם ניסים של ממש כמו אש אלוהית בהר הכרמל, סולם כושר למלאכים בבית אל ואפילו מקדש של ממש - בירושלים תובב"א.


כיוון שיצא קצפם של נביאינו על שכנינו, וכינו אותם בשמות גנאי ואף נטפלו אל אלוהיהם בראשי ההרים , ועל במות אבן ותחת עצי אלה ואלון ועצים גדולים אחרים ונותני צל - כאילו נביאינו לא הכירו את העצים והאבנים "שלנו" - נמצאנו למדים, שבעצם גויים כישראלים עסקו באותו סוג של טקס, רק השם הפרטי של האל היה שונה, והריב היה מי יירש את מי, ומי גדול ממי.


נעלמו הכנענים, החיווים, היבוסים, הגרגשים וגם האמורים ונותרנו אנו לבדנו עם העצים והמעיינות והאבנים. וכיוון שבעוונותינו גלינו מארצנו, ובאו אדומים וישמעאלים וערביאים ובני נביות כולם דוברי ערבית וגם הם מקדשים בכפריהם עצים ואבנים וגו', ברור הוא שעם ירש כאן עם, ותרבות את קודמתה, וגם העצים הקדושים והאבנים האלוהיות היו שייכים פעם לאלה ופעם לאלה. ומי, שכדי לקבע את האבן והעץ לתרבותו ולאלוהיו, סיפר על קבורת קדוש מן המעלות הראשונות בין השרשים או תחת האבן, עשה זאת פעם בעברית ופעם בערבית וכך אין לדעת אם שיח' סעיד הוא רבי נחמיה העמסוני ואם הרב (הצדיק) כרוספדאי, אינו אלא א-נבי עסיר בנדורה.


 

כך אנו מוצאים את הגליל ואת יהודה ואת השומרון עמוסים בכגון אלה ובאים יהודים בשעות האור ומקדשים את תנאיהם ואמוראיהם ובחלוף השעות מגיעים הערביאים ומקדשים כדרכם את שיח'יהם ונביאיהם, ומי שאמר שאין דו-קיום, לא ידע מה הוא סח.


אלא מאי? גדול הגליל מכל שאר מחוזותינו בקברי צדיקים וקדושים, כי מאז שבצפת של המאה ה-16 שאגו גורי האר"י בדבקות ובתשוקה בלילות ירח מלא, לבעול מעשי חתנים קדושים את אדמתו הקדושה של הגליל, ולהזדווג באור הלבנה אל דברי הקודש בזוך צדיקות ובטהרת הלמדנים, היו אותם ברי אוריין פושטים לכל עבר ומוצאים בדרך אלוקית ומיוחדת את מקומותיהם הקדושים של כל תנאינו ואמוראינו וגאונינו וצדיקינו; מהם שכבר היו משוחים בשמן המשחה של אומות העולם ומהם שאומות העולם נטלום אחר כך ועשו בהם שימוש דומה ונטול שמץ של שכינה.


ואיך יודעים אם כן מי גדול ממי? מי שעצו גדול יותר, ומי שאבנו כבדה יותר ומי שמעיינו שופע יותר, הוא הזוכה. יוצא איפא שהנביא חבקוק - יומם וא-נבי יקוק - לילה, קטן ודל מרבי הושעיה איש טיריא כי זה עצו קטן וההוא עצו גדול, וקטן שבקטנים הוא זבולון (א-סבלאן) כי עצו סחוף ומעוט אמיר ואילו א-נבי ח'זורי הוא נפיל אימתני, שנתברך בעצים הרבה שגזעיהם גדולים וצמרותיהם עניפות ומצלות.


והיוצא מכל אלה הוא רבי אבא חלפתא שעצו הוא הגדול מכולם, ומעורר הוא כבוד ויראה ופליאה הרבה, ואפילו נוסיף את שני בניו אליו - שהרי הם קבורים ליד אביהם הגדול - וכאילו מסיבתם גדל העץ לממדיו. אפילו אז יפה לעמוד בצילו, להתעלם לחלוטין מן הזוהמה שמותירים אחריהם המתפללים, רוממות האל בגרונם וידם משלחת אשפה וטינופת אל כל עבר, ולמלמל ביראה גדלה ובכוונה אמיתית - "מה נאה אילן זה" או, "מה יפים מעשיך השם".



איפה זה


העץ הענק של אבא חלפתא נמצא בצומת חלפתא, שהוא מפגש כביש 85 מכורזים לצומת חנניה עם כביש 908, הבא ממע'אר.


קברי האב והבנים והעץ הענק מוקפים בגדר בטון נמוכה ויש שם מקום וצל לרבים.


מותר לשמור על הנקיון. זה בחינם.


 


אם כבר הגעתם


· חורבת כפר חנניה - קברי צדיקים לרוב, שרידי בית כנסת קדום וחורבת יישוב עתיק.


· שמורת נחל עמוד. מומלץ החלק העילי, בגלל המים.


· דיר חנא - ארמונה של משפחת ט'הר אל עומר, שהיה בדואי ומלך הגליל במאה ה-18.


 


טריוויה


"פגאן", או "פגאני", שמופיע בסיפור המקום על אבא חלפתא, אינו מילה של גנאי ואינו בהכרח שווה - זלזול למושג "עכו"מ" השגור בפינו המתנשא מעל אומות העולם.


המילה פגאן נגזרה מיוונית, ששם נתכוונה אל מי שעובד לכוחות הטבע, וכך יוצא איפוא כי החוגגים את חג האסיף וחג הביכורים וראש השנה לאילנות ומועדי הלבנה במילואה או הירח בחרמשו וכיו"ב, גם הם פגאנים שבפגאנים.


כיוון שהנצרות הקדומה, עת שבנתה את מעמדה מול עולם רומי-הלניסטי ומול חברות ותרבויות עתיקות ומרובות פנים, כינתה כדרך זלזול של חלשים בשם "עובד טבע" - כלומר "פגאן" - את כל מי שלא דבק באמונה שהאל הוא אחד, ישו הוא בנו ואמו לא זנתה, אלא אירע בה נס ביולוגי חד פעמי בתולדות היקום. כיוון שזכתה הנצרות בסופו של דבר, בכל הקופה וגם בקופאים ובקופאיות, נותר המושג הנאה לכשעצמו - "עובד לטבע" - כאיזה כתם של גנאי על מצחם של אלה, שחשבו שכל סיפור ישו ודרך לידתו, מצוצים מן האצבע, שלא לומר דברים בוטים יותר.



ספי בן יוסףאיש ידיעת הארץ והעולם הגדול, טייל, עיתונאי וצלם, יצר סגנון כתיבה והגשה מיוחד ומקורי, המצטיין בעושר ובברק. בעל טורים ומדורי טיולים פופולריים ברדיו, בטלוויזיה ובעיתונות הכתובה. 

 
  תכניתו המיתולוגית בטלויזיה הישראלית "שביל באמצע שביל בצד" מהווה עד היום ציון דרך ומראה מקום לתכניות טלויזיה העוסקות בידיעת הארץ. גם כתבותיו השבועיות, ב "כל העיר" של עיתון "הארץ" ובמוסף "מסלול" של "ידיעות אחרונות", הביאו אל הקורא את פינותיה של הארץ בחן, בהומור וסאטירה.

 
  ספי בן יוסף ניהל וריכז במשך שנים רבות את מגמת מורי הדרך בבית הספר לתיירות (במשרד התיירות) והעמיד דורות של מורי דרךבעלי רמה ואיכות מקצועית גבוהים.

 
  בין ספריו: "ארץ קטנה גדולה", "ארץ ארבע רוחות", "מהכי קדוש להכי נמוך וגם הכי מלוח", "שביל העז המטורפת", "כמו אהובה רחוקה", "ארץ יפה", "עצים, אלים ולטאות", "סין - גן הדרקון" ו"גן הצבעים" (ספר ילדים). 

 
  ערך במשך עשר שנים את הבטאון ה?מיתולוגי? של החברה להגנת הטבע - ?טבע וארץ?. כמו כן, ערך את "מדריך ישראל החדש" (15 כרכים), בהוצאת משרד הבטחון ו"כתר" וספרים נוספים. 

 
  טיוליו בארץ מיוחדים לא רק בהיכרותו המעמיקה ורבת השנים את הארץ ושביליה, אלא גם בכך, שהטיולים בארץ מיועדים למיטיבי לכת ולחובבי הליכה. ביום הטיול מוצגים המקומות והאתרים דרך עיניו של ספי ובאופן שאף פעם אינו משאיר את המטייל שווה נפש, כפי שגם פינתו בכל יום שישי, מזה עשרות שנים, בתכניתו של מולי שפירא - "בילוי נעים", מציגה את פינות החמד בארץ בחיוך ובקריצה...... 

 
  הטיולים עם ספי ברחבי העולם, מיועדים למעגל מטיילים מצומצם, שנבחר בקפידה על ידיו. שלא כמו בטיולים בארץ, הטיולים בעולם הגדול אינם מיועדים בהכרח למיטיבי לכת ולחובבי הליכה, אלא אם צויין כך במפורש בתכניות הטיולים ובתיאורם. 

 
  במסעותיו "עם חברים" מגיעים (גם בארצות מוכרות לכאורה) למקומות נידחים ויוצאי דופן. החוויה שעליה הדגש בטיולים היא ? מימוש החלום האישי והאתגר, במפגש עם הזר והמרוחק בסביבתו המקורית והטבעית. 

 
  הרצאותיו - המתבססות על הכרותו הבלתי אמצעית את המקומות ואת האירועים המתוארים בהן - עוסקות בקשר בין האדם לטבע, בפולחנים, באמונות ובמסורות; במקומן של חברות אנושיות בתהליכים האקו-היסטוריים במקומות שונים בעולם ועוד. 

 
  ההרצאות מביאות גם סיפורי הרפתקאות ומסעות יוצאי דופן שחווה המספר, כמו מפגש עם אוכלי אדם באיריאן ג'איה, טקסים שמאניים במונגוליה - בגבול סיביר, מפגש עם גורילות בקונגו, מסע בין דובי קוטב, ערים קדומות קבורות בג'ונגלים האסיאתים, טקסי בריאה אינדיאניים, כיצד "לעבור" את סיביר במינוס 45 ועוד. 

 
  ספי בן יוסף בשיתוף עם ענת קירשנר הינם המקימים והבעלים של חוות הסוסים ranch  במושב שרונה שבגליל התחתון.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב